Fritz Hansen – 150 lat mistrzowskiego wzornictwa

Autor w
228
Fritz Hansen – 150 lat mistrzowskiego wzornictwa

Jeśli bliski jest Wam temat wzornictwa, z pewnością spotkaliście się z zachwycającym duńskim designem. Harmonia, funkcjonalność, minimalizm i dbałość o każdy szczegół to jego cechy charakterystyczne. Niewielu jednak wie, jak ogromny wpływ na ukształtowanie się duńskiej tradycji projektowania miała marka Fritz Hansen. Założona w Kopenhadze w 1872 roku firma właśnie obchodzi jubileusz 150-lecia.

Firma Firtz Hansen od samego początku postawiła sobie za cel tworzenie mebli wysokiej jakości, które sprawiają, że przestrzeń staje się piękna. Ich produkty miały służyć swoim użytkownikom przez całe życie. Czas pokazał, że te założenia nie tylko sprawdziły się, ale zupełnie odmieniły myślenie o projektowaniu mebli nie tylko w Danii, ale i na całym świecie.

Od pierwszych projektów do gięcia drewna

Wszystko zaczyna się 1872 roku, kiedy to przedsiębiorczy stolarz Fritz Hansen uzyskuje licencję handlową na działalność w Kopenhadze. W tym samym roku w jego warsztacie powstaje pierwsze krzesło. Firma, którą Fritz prowadzi razem ze swoim synem Christianem, rozwija się bardzo szybko. W krótkim czasie udaje im się zawrzeć wiele ważnych dla rozwoju firmy kontraktów. Obejmowały one produkcję mebli m.in. dla duńskiego parlamentu, Sądu Najwyższego w Pałacu Christiansburg, Biblioteki Uniwersyteckiej, ratusza w Kopenhadze i innych znaczących instytucji.

W latach 30. XX wieku Christian Hansen zaczyna eksperymentować z technikami gięcia drewna bukowego pod wpływem pary. Próby ten okazują się bardzo przyszłościowe dla firmy Hansenów. W kolejnych latach udoskonalają tę metodę, by pod koniec dekady stać się światowym liderem w produkcji mebli z drewna formowanego i laminowanego. Klienci doceniają ich krzesła, fotele i sofy, które wyróżnia lekkość formy, praktyczne podejście do designu, czyste linie i funkcjonalność. To coś zupełnie nowego w tej części Europy, zdominowanej w tym czasie przez niemiecką produkcję mebli. Lata 30. to także czas, kiedy w zakładach Fritz Hansen do produkcji trafia pierwsze kultowe krzesło marki. Mowa o modelu Church projektu Kaare Klinta – pozostaje on w kolekcji firmy do 2004 roku.

Twórcy skandynawskiego designu

Kolejne lata to wyjątkowy rozwój oferty Fritz Hansen w oparciu o współpracę z największymi duńskimi projektantami, którzy ukształtowali pojęcie skandynawskiego designu. Mowa m.in. o Hansie J. Wegnerze, Arne Jacobsenie, Børge Mogensenie, czy Vernerze Pantonie.
Już w 1944 r. architekt i projektant Hans. J. Wegner tworzy swoją pierwszą meblową ikonę dla Fritza Hansena. To krzesło China™. Prezentuje ono głębokie przekonanie Wegnera, że meble powinny być piękne ze wszystkich stron. Oddaje także myśl projektanta, że muszą one pokazywać nierozerwalny związek pomiędzy ręcznie wykonanymi formami, a szlachetnymi, naturalnymi materiałami.
Rok później Børge Mogensen tworzy sofę Spoke-back. To model z rozkładanymi bokami, które można opuszczać na skórzanych pasach. Po latach ten mebel powtórnie trafi do produkcji jako idealny przykład duńskiego designu.

W latach 50. do Fritz Hansen trafia Arne Jacobsen. Przełomem dla firmy z pewnością jest pojawienie się na rynku w 1952 r. krzesła Ant™. Jacobsen stawia na rzeźbiarską formę mebla, na co pozwala mu wykorzystanie forniru formowanego ciśnieniowo. Wykorzystanie tej techniki to kamień milowy w dziejach Fritz Hansen. Kolejne wyjątkowo udane projekty Jacobsena to krzesło Series 7™, kultowe modele Egg™ i Swan™ dla SAS Royal Hotel w Kopenhadze oraz architektoniczne krzesło wypoczynkowe Series 3300™ dla terminala linii lotniczych SAS. W 1955 r. Verner Panton tworzy pierwsze krzesło z giętej stali – Bachelor Chair. Rok 1968 przynosi natomiast pojawienie się kolejnego „evergreena” – mowa o stole Superellipse™, zaprojektowanym przez Pieta Heina i Bruno Mathssona.

W zgodzie ze współczesnością

Lata 90. XX wieku najlepiej określić można słowem „ekspansja”. To w tym czasie dyrektorem generalnym Fritz Hansen zostaje Jacob Holm, który przekształca firmę w globalną markę, skupiającą się na kliencie końcowym. Produkcja i rozwój oferty koncentruje się wówczas przede wszystkim na pięciu obszarach: jadalni, sali konferencyjnej, poczekalni/holu, przestrzeni biurowej i domu prywatnym.

Z początkiem XXI wieku Fritz Hansen zmienia strategię i zaczyna podkreślać znaczenie mebli jako wyrazu indywidualności swoich użytkowników. Rozpoczyna także współpracę z nowymi projektantami, którzy interpretują filozofię firmy przez pryzmat współczesności. Wśród nowych designerów pojawiają się Jaime Hayon, Cecilie Manz, Piero Lissoni czy Kasper Salto. Jednocześnie marka dba o swoje klasyczne projekty, zapewniając im aktualność i wprowadzając na rynek ich nowe wersje.

Choć firma Fritz Hansen ma 150 lat, od początku jej funkcjonowanie nie zmienia się jedno – ta marka udowadnia, że nawet pojedynczy mebel może upiększyć całe pomieszczenie i poprawić samopoczucie osób przebywających w nim. W centrum projektów spod znaku Fritz Hansen zawsze stoi człowiek. Dlatego marka w swoich produktach nigdy nie idzie na kompromis w zakresie komfortu i stylu. I tak z pewnością zostanie.

54321
(0 ocen. Średnia ocena 0 na 5)
Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *