Workplace wywiad

Autor w
225
Workplace wywiad

1. Co wyróżnia proces projektowania przestrzeni pracy w wykonaniu Workplace?

Nasz proces nazywamy holistycznym. Co to znaczy? Najprościej wytłumaczyć to jako połączenie architektury z doradztwem biznesowym i usługami konsultingowymi. Projektowanie definiujemy szeroko – od badań i analiz, przez budowanie strategii przestrzennej, kończąc na designie i projektowanie doświadczeń użytkowników. To pomaga nam realizować projekty, które mają pozytywny wpływ na 3 podstawowe obszary: ludzi (użytkowników), biznes (inwestora) i środowisko (naturalne i społeczne).

Jak wygląda to w praktyce? Po pierwsze – badania i rozpoznanie. Poprzez wizje lokalne, obserwacje środowiskowe, wywiady i warsztaty – zarówno z pracownikami, jak i kierownictwem – przyglądamy się sposobom pracy, kulturze organizacyjnej i potrzebom użytkowników danej przestrzeni.

Kolejnym krokiem jest analiza zebranych danych ilościowych i jakościowych. Tutaj zaczyna się proces budowania strategii środowiska pracy. Identyfikujemy kluczowe powiązania i obszary do poprawy – rozmieszczenie zespołów, liczbę miejsc dla różnych aktywności pracowników, dostępność przestrzeni wspólnych czy elastyczność rozwiązań przestrzennych. Podczas tego procesu staramy się wdrożyć założenia kultury korporacyjnej firmy i obowiązującego etosu pracy. Pracujemy z międzynarodowymi Klientami, więc widzimy jak dużą rolę odgrywa rodowód firmy i jakie różnice w charakterze pracy występują np. pomiędzy skandynawskim pracodawcą, a organizacją z Niemiec.

Wyniki analizy pozwalają nam odnieść się do wszystkich potrzeb i wymagań (interakcje między zespołami, dobrostan i samopoczucie pracowników) w zrównoważony i przyszłościowy sposób, tworząc kompletną strategię środowiska pracy. To na bazie tej strategii projektujemy doświadczenie miejsca pracy – czyli design przestrzeni biurowej. Koncept storytellingowy i projekt architektoniczny ma za zadanie odwzorować wizerunek firmy oraz precyzyjnie odpowiedzieć na strategiczne cele biznesowe. Przestrzeń służy jako narzędzie do usprawnienia procesów, udrożnienia przepływu komunikacji i zapewnienia pracownikom pozytywnych emocji.

2. Z okazji Dnia Ziemi 2021 wasza pracownia podjęła ambitne wyzwanie zaprojektowania stu biur lub innych wnętrz komercyjnych zgodnie z praktykami cyrkularnego projektowania. Skąd taki pomysł i dlaczego to takie ważne dla Workplace?

Ten pomysł to mrugnięcie okiem do naszych Klientów – to im rzucamy wyzwanie uwzględnienia zasad ekonomii cyrkularnej w projektach swoich nowych przestrzeni biurowych. Ponad 3 lata temu wśród naszych projektantów zaczęła rosnąć świadomość kryzysu klimatycznego. Wspólna chęć zmiany obowiązujących standardów na bardziej zrównoważone popchnęła nas do poszukiwań. Okazało się, że na świecie powstaje wiele inicjatyw meblowych i materiałowych, które ideowo mają minimalizować ślad środowiskowy, jednak większość z nich nie jest wdrażana komercyjnie. Nie widzieliśmy także żadnych sygnałów zmiany podejścia do projektowania wnętrz komercyjnych na bardziej zrównoważone, mimo, że fit-outy biurowe to esencja linearnego cyklu życia projektu – po 5-10 latach okresu najmu większość aranżacji idzie “na wysypisko”.

Wtedy podjęliśmy się naszego pierwszego projektu Less Waste Office w Gdyni. Spotkał się on z dużym zainteresowaniem mediów i profesjonalnego grona. Naszym ówczesnym celem było poszerzenie świadomości branży, edukacja projektantów, inwestorów i deweloperów. Udało się, a cel stale nam przyświeca. Niedawno ukończyliśmy kolejne biuro w idei less waste – tym razem na ponad 3500 mkw. dla najbardziej zrównoważonej firmy energetycznej na świecie, a aktualnie realizujemy trzeci taki projekt, tym razem dla firmy certyfikowanej jako B-Corp.

Jednak trzy realizacje to dalej za mało. Zależy nam aby zrównoważone projektowanie stało się standardem. Wspólne wartości zawsze ułatwiają współpracę, dlatego wyzwanie to żartobliwy, ale jednak prawdziwy call-to-action dla organizacji, które chcą zadbać o przyszłość naszej planety.

3. Wszyscy zastanawiają się do jakich zmian w miejscach pracy doprowadzi pandemia. Jakie są Wasze przemyślenia na ten temat?

Obserwowaliśmy wiele nietrafionych przewidywań opartych na domysłach. Nie lubimy spekulacji, nie chcieliśmy iść w tę stronę. Od początku szukaliśmy twardego gruntu – czyli danych, o które możemy oprzeć rekomendacje zmian w środowisku pracy naszych Klientów.

Dzięki strategicznemu partnerstwu z brytyjską firmą badawczą Leesman posługujemy się wynikami ankiet ponad 180 tysięcy pracowników z całego świata przebadanych podczas home office. Ich doświadczenia pokazują wyraźnie, że z domu pracuje się lepiej – 83% z nich twierdzi, że dom umożliwia im produktywną pracę, natomiast tylko 64% ma takie zdanie o biurze, w którym pracowali.

Tylko dobrze zaprojektowane biura, skoncentrowane na człowieku i jego dobrostanie będą miały prawo bytu. Podstawą jest zapewnienie zróżnicowanych przestrzeni do pracy (tzw. activity-based) – indywidualnej w skupieniu, czy kolaboracyjnej w zespole. Do tego wysoki komfort akustyczny – open space’y są zdecydowanie najmniej lubianym układem, a po wyjściu z domowego środowiska każdy z nas jest jeszcze bardziej wyczulony na dystrakcje słuchowe. Z danych wynika, że przynależność do organizacji oraz interakcje społeczne cierpią najbardziej. To sprawia, że kluczowa będzie socjalna funkcja biura – proporcja miejsc wspólnych i nieformalnych, niczym w coworkingach oraz innowacyjnych hubach będzie stale rosła.

Wszyscy mówią o modelu hybrydowym, my także doradzamy naszym Klientom jak połączyć środowisko fizyczne z wirtualnym. Na uwagę zasługuje jednak model hybrydowy poszerzony o trzecią kategorię – czyli np. biuro + dom + wynajęta przestrzeń coworkingowa. To zwiększenie elastyczności poprzez dodatkową przestrzeń w formule on-demand. Jest to rozwiązanie dla firm, które nie są w stanie przewidzieć skalowania swojego biznesu lub innych zmian organizacyjnych. Kształtując strategie miejsc pracy post-covid testujemy także takie opcje.

4. Jakich rad udzielilibyście komuś kto musi zaaranżować swoje miejsce pracy w domu? Na co powinien zwrócić uwagę by ta domowa przestrzeń pracy była przyjazna, zdrowa i funkcjonalna?

Tu także pomagają nam wyniki Leesman oraz własnych badań przeprowadzonych w Polsce na próbie ok. 6000 pracowników. Najwyższe doświadczenia z pracy w domu (ok. 79% zadowolenia) mają osoby z osobnym pokojem do pracy. Dalej są osoby z wydzielonym stanowiskiem (ok. 74%) natomiast zdecydowany spadek satysfakcji widoczny jest u osób bez dedykowanego miejsca do pracy w domu (66%). Nawet prowizoryczne, ale wydzielone stanowisko pracy poprawia jej jakość.

Co najbardziej przeszkadza pracownikom fizycznie? Brak wygodnego krzesła. Od niego zacznijmy kreowanie naszego domowego miejsca pracy – to gwarant ergonomii. Jesteśmy fanami roślinności i od dawna stosujemy zasady designu biofilicznego w naszych projektach, dlatego każdemu rekomendujemy, aby otaczał się zielenią i naturalnymi materiałami w miejscu gdzie pracuje.

Nie tylko w raportach badawczych, ale także na własnej skórze doświadczamy problemów z zachowaniem work-life balance. To kolejny negatywny efekt szybkiej transformacji na pracę zdalną. Jak możemy poprawić równowagę pomiędzy pracą, a życiem prywatnym? Poza spacerami, aktywnością fizyczną, dużą ilością wody i świeżego powietrza oraz okazjonalnymi workation polecamy, zadbać o to aby miejsce pracy nie było jednocześnie miejscem odpoczynku, relaksu, posiłku czy tym bardziej snu. Równowaga i balans, także przestrzenny jest najważniejszy.

54321
(0 ocen. Średnia ocena 0 na 5)
Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *