Fuzja Herman Miller Group i Knoll Group

Autor w
25
Fuzja Herman Miller Group i Knoll Group

Pod koniec lipca 2021 ogłoszono wiadomość o finalizacji transakcji przejęcia przez grupę Herman Miller innego amerykańskiego producenta, grupy Knoll. W ramach tej transakcji obie firmy zostały połączone w jedną – MillerKnoll – przy zachowaniu odrębnych marek oraz zachowaniu wszystkich marek należących do obu grup. Jak stwierdziły obie strony we wspólnie wydanym komunikacie prasowym fuzja stworzyła globalnego lidera w dziedzinie nowoczesnego designu – jest obecny w 100 krajach świata, a jego portfolio obejmuje 19 marek.

Jako associate dealer MillerKnoll (uzyskaliśmy ten status w czerwcu 2022) bardzo cieszymy się, bo to połączenie zapewni naszym klientom jeszcze więcej znakomitego designu: mebli i wyposażenia wnętrz przeznaczonego zarówno do przestrzeni publicznych, jak i do wnętrz mieszkalnych.

Jak powiedziała podczas ogłaszania fuzji CEO MillerKnoll, Andi Owen, ta transakcja połączyła dwóch pionierów w obszarze designu, dwie silne marki, dwa obszerne i atrakcyjne portfolia produktów oraz dwie długie historie, pełne innowacji. Losy i dorobek dwóch amerykańskich gigantów są w wielu momentach bardzo podobne. Między innymi obie słyną z kultowych projektów. Herman Miller produkuje fotel Eames Lounge Chair i fotel biurowy Aeron autorstwa Billa Stumpfa i Dona Chadwicka. Knoll ma w swojej ofercie m. in. krzesło Wassily Marcela Breuera oraz krzesło Barcelona zaprojektowane przez Miesa van der Rohe i Lilly Reich. Obie firmy kojarzone są przede wszystkim z wyposażeniem biur i wnętrz publicznych, a wprowadzane przez nie rozwiązania i innowacje technologiczne stawały się na przestrzeni lat benchmarkami na tym polu.

Na emigracji

Chcemy przybliżyć dziś firmę Knoll, jej historię i ofertę. Została założona w 1938 roku w Nowym Jorku i nazwana od nazwiska jej założyciela, Hansa Knolla. Hans był emigrantem z Niemiec, który, jak wielu wówczas, uciekał przed faszystowskim reżimem. Urodził się w rodzinie zajmującej się produkcją mebli i chciał kontynuować tę zawodową drogę najpierw w Anglii, a potem w Stanach Zjednoczonych, gdzie ostatecznie zamieszkał. Jego pierwszym współpracownikiem był zatrudniony w 1941 roku młody duński designer Jens Risom – początkowo odpowiadał za projektowanie mebli na wymiar, a później zaprojektował pierwsze standaryzowane produkty Knoll – meble z serii 600. Jednak osobą, która w największym stopniu przyczyniła się do rozwoju firmy i jej sukcesu była Florence Schust, późniejsza żona Hansa (pobrali się w 1946 roku).

Florence zwana „Shu”

Florence, urodzona w robotniczej rodzinie i osierocona w wieku 12 lat, od dzieciństwa dobrze się uczyła i wykazywała zainteresowanie architekturą. Zapisała się do Kingswood School for Girls, sąsiadującej z Cranbrook Academy of Art. W Kingswood Florence zaprzyjaźniła się z Eilel Saarinen, która zachęciła ją do studiowania w Cranbrook. Rodzina Saarinenów bardzo ją wspierała: Florence spędzała z nimi wakacje, znała ich przyjaciół i krewnych. Zaprzyjaźniła się też bardzo z synem Eilel, Eero. Te kontakty i talent oraz umiejętności, które nabyła w szkole stały się podstawą jej późniejszej kariery. Z referencjami Eilel Sarineen i Alvara Aalto studiowała u najwybitniejszych architektów XX wieku: Waltera Gropiusa i Marcela Breuera w Cambridge oraz Ludwiga Miesa van der Rohe w Illinois Institute of Technology. W 1941 roku przeprowadziła się do Nowego Jorku, gdzie poznała Hansa rozwijającego swoją meblową firmę. Jej projektowy talent oraz jego biznesowa operatywność połączone musiały przynieść sukces – przez 9 lat ich małżeństwa (do tragicznej śmierci Hansa w wypadku samochodowym w 1955 roku) Knoll zyskał niezwykle silną pozycję na amerykańskim i światowym rynku. To wtedy firma zaczęła też na szeroką skalę współpracować z przyjaciółmi Florence: Eero Saarinenem, Harrym Bertoią oraz Miesem van der Rohe i gromadzić w swoim katalogu prawdziwe ikony designu.

Tworzenie przestrzeni

Florence Knoll była też niewątpliwie pionierką w dziedzinie współczesnego projektowania przestrzeni pracy. W 1946 roku stworzyła rewolucyjny na tamte czasy Planing Unit – oddział firmy odpowiadający za projektowanie biur – i zdefiniowała jego standardy dla ówczesnej korporacyjnej Ameryki. Wykorzystując swoją architektoniczną wiedzę wprowadziła do projektowania wnętrz efektywne wykorzystanie przestrzeni, jej podział na funkcje, design. Florence zawsze powtarzała że – wbrew temu, co zarzucali jej niektórzy – nie dekoruje przestrzeni, tylko ją tworzy. Dział planowania dokładnie badał i przeprowadzał ankietę z każdym z klientów – oceniając jego potrzeby, definiując wzorce użytkowania biura i poznając strukturę firmy – przed zaprezentowaniem kompleksowego projektu. Florence i Dział Planowania byli odpowiedzialni za wnętrza największych korporacji w Ameryce, w tym IBM, General Motors i CBS.

Projektowała też meble – jej dbałość o szczegóły i proporcje oraz opanowanie nowoczesnej estetyki sprawiły, że wiele jej projektów stało się tak samo szanowanych i sławnych, jak projekty jej znanych współpracowników. Po tragicznej śmierci Hansa Knolla przewodziła firmie jako prezes w niepewnych czasach. Zrezygnowała z prezesury w 1960 r., aby skupić się na kierowaniu działem projektowania i rozwoju, a w 1965 r. odeszła na emeryturę. Zmarła w 2019 roku, w imponującym wieku 101 lat.

 

Modernizm i XXI wiek

Lista znanych designerów z którymi na przestrzeni swojej działalności współpracowała firma Knoll jest imponująca. Oprócz wcześniej wymienionych znajdziemy na niej m. in. Dona Chadwicka, Franka Ghery`ego, Piero Lissoniego, Rossa Lovegrova, Vico Magistrettiego, Carla Magnussona, Marca Newsona, Isamu Noguchiego, Warrena Platnera, Ettore Sottsassa. Ale oprócz niewątpliwych ikon wzornictwa amerykańska firma ma w swojej ofercie szeroką gamę nowoczesnych mebli biurowych (fotele, krzesła, systemy meblowe, biurka, stoły rozwiązania akustyczne, parawany, ramiona do monitorów, akcesoria) oraz mebli przeznaczonych do wnętrz publicznych, hospitality i domowych (sofy, fotele, krzesła, biuro domowe, meble ogrodowe, stoły). Częścią Knoll jest popularna w Europie (i znajdująca się już w naszej ofercie) duńska firma Muuto, co dodatkowo poszerza wachlarz jej propozycji. Firma znana jest także ze swojej szerokiej oferty tkanin obiciowych – często tworzonych na jej wyłączność we współpracy z projektantami tekstyliów i mody (np. Rodarte, Stephen Sprouse). Knoll znany jest także jako aktywny sponsor wystaw, programów badawczych i innych inicjatyw związanych z modernistyczną architekturą i designem. Na tegorocznych targach ISaloni w Mediolanie Knoll wzbudził podziw imponującym stoiskiem, na którym obok klasyków marki zaprezentowano nowości zaprojektowane przez Piero Lissoniego oraz Mario Belliniego.

 

54321
(0 ocen. Średnia ocena 0 na 5)
Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *