Zasada pierwszego wrażenia

Autor w
37
Zasada pierwszego wrażenia

Lobby hotelu, recepcja biura, poczekalnia w gabinecie lekarskim czy salonie kosmetycznym – wszystkie te pomieszczenia łączy jedna, ważna funkcja. Pełnią rolę przestrzeni reprezentacyjnych. Powinny zwracać uwagę, zaciekawiać, zapadać w pamięć. Użytkownicy oczekują też od nich funkcjonalności: mogą być miejscem nieformalnych spotkań, pracy, relaksu, zapewniać wygodę, intymność. W osiągnięciu pożądanego efektu pomogą odpowiednie meble i aranżacja przestrzeni.

Lobby czy też strefa recepcyjna muszą robić wrażenie na klientach. To pierwsze miejsca, które widzą. Często to właśnie ich wygląd bezpośrednio wpływa na decyzję o skorzystaniu z usług danej firmy. Dlatego tak ważna jest aranżacja tej przestrzeni. Oczywiście trudno podać uniwersalny przepis na idealne lobby, recepcję czy poczekalnię. Wszystko zależy od tego, komu mają służyć te przestrzenie i jakie funkcje spełniać. Są miejsca, gdzie kluczowe będzie zapewnienie komfortowych miejsc do spotkań i rozmów, gdzie indziej ważne będzie to, by z przestrzeni mogła korzystać jak największa liczba osób. Czasem na pierwszy plan wysuwa się funkcja reprezentacyjna, innym razem bezpieczeństwo.

Odpowiedź na potrzeby

Dobrze jest wziąć po uwagę fakt, że zgodnie z obowiązującymi trendami rozbudowuje się funkcjonalność strefy lobby. Coraz częściej można wypić tu filiżankę kawy, poczytać prasę lub książki (lobby nierzadko wyposażane są w mini biblioteczki czy gazetniki) czy popracować na laptopie. Często pojawiają się w strefach lobby efektowne rozwiązania związane z nurtem biophilic design: kompozycje żywych roślin w dużych donicach, zielone ściany, woda w postaci małych fontann lub kaskad.

W lobby, recepcjach i poczekalniach kluczowe są miejsca do siedzenia. Studenci i młodzi ludzie polubią nieformalne siedziska w formie trybun, zapracowanym biznesmenom przydadzą się fotele czy sofy typu highback, które pozwolą im wykorzystać wolną chwilę przed spotkaniem na rozmowy telefoniczne czy sprawdzenie poczty e-mail. Klientki renomowanej kliniki urody docenią designerskie formy, zarówno te klasyczne jak i bardziej ekstrawaganckie, choćby z oferty Fritz Hansen, oraz starannie dobrane kolory.

 

 

Postaw na moduł

W aranżacji dużych przestrzeni lobby znakomicie sprawdzają się modułowe systemy siedzisk. Pozwalają wydzielić różne strefy funkcjonalne, stworzyć „gniazda” dla grup użytkowników, zaakcentować ciągi komunikacyjne. Jedną z najciekawszych tego typu propozycji na rynku jest Symbol firmy Naughtone. Wielość modułów i ich kombinacji, kompaktowe rozmiary oraz różnorodność oferowanych wykończeń sprawiają, że przydadzą się zarówno w mniejszych jak i w większych przestrzeniach. Zwłaszcza, że najnowsze elementy wprowadzone do tej kolekcji pozwalają budować układy siedzisk zarówno zaczynając od ściany, jak i tworząc wolnostojące, dwustronne zestawy (np. w ciekawym kształcie nerki). Podobną swobodę aranżacji zapewnia system Rhyme tego samego producenta – tu jednak moduły są większe, bardziej geometryczne i wyraziste w formie. To, i wysokie oparcia sprawiają, że system ten sprawdza się lepiej na większych powierzchniach – tam, gdzie trzeba wizualnie podzielić przestrzeń, a sam ciąg siedzisk dodatkowo uzupełnić stolikami i fotelikami.

Bardzo nowoczesny, minimalistyczny charakter ma system Galleria włoskiej firmy Tacchini. To w zasadzie proste ławki z płaskimi poduszkami i elementami spełniającymi funkcję stolików. Jednak szlachetne materiały (drewno, marmur, wysokiej jakości tkaniny) sprawiają, że ten system jest niezwykle elegancki. Zgodnie z nazwą idealnie sprawdzą się w muzeach, galeriach i wszędzie tam, gdzie pierwsze skrzypce gra wyrafinowana współczesna architektura.

Akustyka na najwyższym poziomie

W lobby hotelowym czy dużej, otwartej przestrzeni biurowej niezwykle istotna jest kwestia akustyki. Materiały takie jak szkło, kamień czy beton, a także wysokie sufity ułatwiają rozprzestrzenianie się dźwięków oraz wywoływanie nieprzyjemnego dla naszych uszu efektu odbić. W takich miejscach warto postawić na meble tapicerowane z wysokimi, okalającymi oparciami i zagłówkami, które dodatkowo wytłumią nieco wnętrze. To nie tylko sposób na wyjątkowo efektowną aranżację, ale także na stworzenie odosobnionych, gwarantujących prywatność stref pracy lub odpoczynku. Świetnie sprawdzą się tu na przykład fotele Pullman od Naughtone – miękkie „boksy” wyposażone w pulpit do pracy, które zaskakują żywymi kolorami tapicerki. Z kolei organiczne kształty Shelter firmy +Halle otulą siedzącego, a grupa tych foteli stworzy dekoracyjną kompozycję, przypominającą ogromny kwiat.

Maksimum wygody i funkcji

A co jeśli przestrzeń lobby dostępna dla gości i klientów powinna spełniać jeszcze inne funkcje? Leżanka Five to Nine marki Tacchini doskonale sprawdzi się np. w ekskluzywnych poczekalniach lotniskowych lub eleganckich recepcjach, gdzie może spełniać rolę „wyspy”. Stołek Lasso od Naughtone ze zintegrowanym stolikiem nadaje się świetnie do niewielkich przestrzeni typu colab space, coworkingów, przestrzeni warsztatowych. Jest stosunkowo lekki, więc w razie potrzeby łatwo przenieść go i ustawić w innym miejscu. Tapicerowane ławki Plasma +Halle sprawdzą się tam, gdzie przestrzeń wymaga niskich, niebanalnych w formie rozwiązań. Ten system składa się tylko z 4 modułów, ale ich nietypowe kształty wyzwalają mnóstwo kreatywności. Bardzo efektowny, świetnie prezentuje się np. w lobby otoczonym otwartymi galeriami, gdzie można go podziwiać z góry.

Kolekcja sof, otoman i foteli Julep Tacchini to maestria, jeśli chodzi o grę asymetrią formy. Jej miękkie, organiczne kształty (warto podkreślić, że niezwykle modne w ostatnich sezonach) to nawiązanie do pomysłów awangardy rodem z lat 50. XX wieku. Julep wygląda świetnie zarówno w klasycznych, jak i nowoczesnych wnętrzach. Podkreśli wyrafinowany design pięciogwiazdkowego hotelu i kreatywność interaktywnego studia graficznego.

Wizytówka firmy

Lobby czy recepcja mogą być prawdziwą wizytówką firmy, magnesem, który przyciąga gości, przestrzenią, gdzie chętnie przebywają. Odpowiednie meble pozwalają nadać mu pożądany charakter i funkcję, stworzyć aranżację wpisującą się harmonijnie w architekturę budynku, komunikującą „między wierszami” gdzie się znajdujemy i czego możemy się spodziewać przekraczając próg. Warto postawić na ciekawy projekt, poszukać w bogatych ofertach producentów takich mebli i elementów wyposażenia, które nadadzą mu oryginalny, niepowtarzalny charakter. W końcu pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz.

54321
(1 ocena. Średnia ocena 5 na 5)
Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *